Wednesday, April 25, 2007

:: Persahabatan Corner Lot ::

Erti "PERSAHABATAN". Tak payah la terjemah, buat penat je menaip ayat-ayat berbunga-bunga tetapi masih lagi kosong ruang legarnya. Seperti yg dijanjikan dalam entry sebelumnya dan inilah muqadimahnya seterusnya huraian serta persoalan yg berkaitan.

Lumrah orang kebanyakan kalau memilih rumah untuk dibeli harus mereka membandingkan harga antara rumah teres di tengah-tengah dan yang paling hujung atau dengan kata lain "CORNER LOT". Bukan untuk membuang duit dalam mencari ruang keselesaan berkeluarga tetapi mencari gah dan hormat sekeliling itu lebih penting kita harus menerima pandangan tinggi dari yang lain. Bukan isu rumah teres yg di hujung harus dititik beratkan tetapi perkataan gelaran itu adalah terasnya. Mari kita lihat pengertian dan penggunaan perkataan tersebut untuk dikaitkan dlm industri persahabatan ini.

Corner Lot, merupakan satu lokasi yg pilihan ramai disamping keluasan tanah yg agak lebar dan ruang tidak hairanlah ianya satu nilai yg berharga. Begitu juga dgn nilai persahabatan yg boleh dikaitkan. Kawan atau sahabat yg berorientasikan cornet lot ini boleh diertikan sebagai sahabat baik, menjadi tumpuan rakan-rakan lain datang menumpang. Mendengar jenaka dan seloka, berceloteh melawak suara. Biar sumbang namun keutuhan sebagai kawan tetap ada. Biasanya tumpuan diberikan kerana memiliki kelebihan itu. Luas dalam persabatan serta bilangan taklukannya. Melihat dari sudut keberkesanan dalam menyampai dakyah dan ilmu, kawasan ini jugalah tempat mengadu, mencurah rancangan aktiviti, tapak pertukaran pendapat. Tidak kurang juga 'mat burger' yg mencari peluang perniagaan mereka sendiri. Dan kawan seperti ini merupakan tempat kegemaran dan popular bagi rakan-rakan lain mendekati. Semua rakan yg ada datang memberi luah, menghasut domba, tak kurang juga dlm penyampian panglipur lara hikayat ceritera manusia sarwajagat. Dusta atau sahih, coner lot masih bersedia menerima sumbangan idea dan cerita.

Dimana-mana rakan menyanjung serta meletakkan corner lot ini sebagai ketua dlm semua hal penilaian hidup mereka. Susah untuk mereka melepaskan kejadian ini sehinggalah timbulnya pergolakan ketua masyarakat tanpa disedari. Aura dibangkitkan secara tidak langsung dan terbentuklah satu majmuk yg bermukim di situ. Agak susah untuk diterangkan secara ilmiah keadaan ini kerana akar dan umbinya hanya disedari apabila sudah berbunga. Dan seperti yg telah diuarka-uarkan sebelum ini, kepenggunaan perkataan "MATANG" harus ditekankan. Ini kerana kita tidak membincangkan hal-hal remeh atau kocoknya pemikiran. Ini adalah pemikiran ilmiah, bukan berbicara fasal dunia perang atau baju apa yg Datuk Siti Nurhaliza pakai, bukan fasal Mila dapat lagu apa minggu ini atau pukul berapa Najib Tun Razak makan masi, harus ada kematangan yg menyokong pendapat. Pesanlah kepada "CHILDISH" or "CHILDLIKE" ini, berfikirlah, renungkanlah. Dan jikalau tidak mampu harus dipanjatkan doa agar ditukarkan dari manusia yg mempunyai otak kepada seekor lembu yg hanya meminum air bukan susu.

Baiklah, kali ini mari kita uji tahap pemikiran kita sekali lagi. Cukup senang dan bersahaja. Ingat, kegopohan anda membawa kepada satu sifat yg tidak jujur. So, this is the question, as usual ur first answer imagined is the correct one.

If a red house is made from red bricks and
a blue house is made from blue bricks and
a pink house is made from pink bricks and
a black house is made from black bricks,
what is a greenhouse made from?

Dalam menentukan prospek ilmiah tentang sahabat atau rakan, atau kawan dan yg sewaktu dengannya, undang-undang tidak formal yg meletakkan akta "hormat" itulah yg memanjangkan usia persahabatan itu serta indahnya isi-isi yg ada di dalamnya dan sekaligus istilah tidak ilmiah "CORNER LOT" dgn sendirinya akan terbatal. Huraian menghormati sahabat ada ditekankan dlm perbincangan Dr. Burk E. Hillary dalam bukunya "Children and Horizon" keluaran 1985 jilid pertama. Beliau menggariskan beberapa panduan dalam memahami kehendak juga keperluan seorang sahabat. Sebagai huraian, keengganan kita mempersetujui tindakan "mate" kita bukanlah satu permulaan keretakan sesuatu hubungan, tetapi harus ada jalan untuk kita menghormati keputusannya.

So, the answer for the question above is GLASS. The Greenhouses are made form glass. If you said "green bricks," what the devil are you still doing here reading this article.??

Oh ya, pesanan En. Wells untuk JM dayangnya. Sabarlah mengharungi dugaan dan cabaran. Jiwa dan mental serta jasad seorang lelaki tidak terletak pada fizikalnya, tetapi harus ada daya dalam dirinya untuk menghormati seorang yg bergelar wanita. Jikalau sebaliknya mereka itu hanya layak menjadi setitis air mani yg tidak dapat disenyawakan. Jatuh ke tanah, ayam tak patuk itik pun tak sudu.

Masih ingat lagi satu kisah yg dibawakan kepada generasi baru tentang persahabatan, kasih sayang antara insan dan makhluk ciptaan. Kisah yg berlaku pada Perang Dunia ke 2. Watak utamanya ialah Sarjan Durcan yg dalam perjalanan mencari jalan pulang setelah diserang hendap oleh tentera Nazi di gurun Sahara. Teman berbicara serta yg membantu Sarjan Durcan dalam peperangan tersebut adalah "Lulubelle". Lulubelle begitu setia sebagai seorang kawan. Sanggup menjadi dirinya sebagai perisai untuk Sarjan Durcan, korbankan diri dalam terik kepanasan, berjuang berlebihan tenaga selagi mampu agar Sarjan Durcan terus mara mencari jalan pulang sekaligus menang dlm pertempuran. Sehingga Sarjan Durcan jatuh cinta kepadanya, tidak dapat dibayangkan akan rasa cinta dan sayang Sarjan Durcan kepada kawannya itu. Dan dia pernah bersumpah, andainya Lulubelle tumbang di gurun ini, dia juga harus mati bersamanya. Adakah kita mampu menjadi sahabat seperti Lulubelle dan Sarjan Durcan? Malangnya mereka tidak dapat berkahwin dan berkeluarga kerana Lulubelle hanyalah sekadar sebuah Kereta Kebal. So, sehingga ketemu lagi di lain bicara. Bertitik tolak dari mesej En. Wells untuk dayangnya itu maka saya rasa topik seterusnya marilah kita memahami apakah pengisian yang bergelar lelaki atas tiket "Small Equipment".

Encik Wells juga pernah berpesan kepada saya. "Kamu boleh memaafkan musuhmu tetapi kamu jangan sekali-kali lupa akan namanya." Saya masih tidak mengerti akan maksudnya. Entahlah En. Wells...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home